Jan 13, 2010

Kembalikan Kepercayaan Rakyat : Abu Kassim

Usaha mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap keberkesanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berasaskan kebebasan, ketelusan dan profesionalisme adalah aspirasi utama badan itu tahun ini.

Namun misi dan visi SPRM tetap sama iaitu, mewujudkan masyarakat Malaysia bebas daripada rasuah berlandaskan nilai-nilai kerohanian dan moral yang tinggi.

Menjadikan SPRM agensi pembanterasan rasuah yang professional dan unggul. Menghapuskan jenayah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan di Malaysia. Mengukuhkan integriti dan memantapkan kepakaran melalui program pembangunan sumber manusia secara terancang dan berterusan.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Dato Abu Kassim Mohamed berkata, Kewujudan pesepsi negatif masih kekal di kalangan rakyat walaupun tahun lepas SPRM berjaya menangkap 25 kes profil tinggi termasuk penuduhan 10 orang ahli politik, enam orang ketua jabatan yang tidak pernah disiasat tahun-tahun sebelum ini.

Keyakinan masyarakat akan mejadi teras kejayaan SPRM kata beliau. Motto SPRM yang berasaskan Amanah, Tegas dan Adil serta kuasa yang diberi membantu pegawai SPRM melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang betul bagi membuktikan Profesionalisme pegawai SPRM.

"Demi mengembalikan kepercayaan masyarakat, saya akan memastikan kebebasan SPRM dalam menjalankan tugasnya supaya rakyat dapat merasai kewujudan SPRM", katanya dalam perhimpunan bulanan SPRM di Ibu Pejabat SPRM pagi tadi.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi), Datuk Haji Mohd Shukri Bin Abdull yang baru naik pangkat semalam yang sebelumnya memegang jawatan sebagai Pengarah Siasatan SPRM dan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan), Dato Haji Zakaria Jaafar turut hadir ke Perhimpunan tersebut.

No comments:

Post a Comment