Jan 3, 2010

Datuk Abu Kassim Angkat Sumpah KP Baru SPRM

KUALA LUMPUR: Datuk Abu Kassim Mohamed, hari ini mengangkat sumpah sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Terengganu di sini.

Pelantikan Abu Kassim, 49, berkuat kuasa 1 Januari lalu bagi menggantikan Datuk Seri Ahmad Said Hamdan yang memutuskan untuk bersara pada 31 Disember 2009 iaitu lima bulan lebih awal daripada tempoh kontraknya berakhir.

Menyertai Badan Pencegah Rasuah (BPR) pada 1 September 1984 sebagai pegawai siasatan, Abu Kassim memiliki Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial dari Universiti Sains Malaysia (USM) dan Sarjana Sains dalam bidang Kehakiman Jenayah dari Michigan State University, Amerika Syarikat.

Beliau pernah menjadi Pengarah Perancangan dan Koordinasi Dasar di ibu pejabat BPR, Pengarah BPR Perak dan Pulau Pinang, Pengarah Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia dan dipinjamkan sebagai Ketua Pegawai Integriti, Amanah Raya Bhd.

Abu Kassim dilantik sebagai Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) BPR pada 1 Jun 2007.

Apabila BPR bertukar menjadi suruhanjaya pada 1 Januari tahun lalu, Abu Kassim dilantik sebagai Timbalan Ketua Pesuruhjaya. - Bernama

No comments:

Post a Comment