Nov 21, 2009

SPR UPSI sertai Konvensyen Pencegahan Rasuah & Pemerkasaan Integriti Mahasiswa/i 2009

Bergambar kenangan selepas Majlis Perasmian Penutup

Sekretariat Pencegahan Rasuah (SPR) UPSI telah menyertai Konvensyen Pencegahan Rasuah & Pemerkasaan Integriti Mahasiswa/i 2009 yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Institut Integriti Malaysia (IIM), dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Program tersebut berlangsung selama 4 hari bermula 15 November 2009 - 18 November 2009 di Panggung Seni, Dectar, UKM dirasmikan oleh YB. Dato' Hou Kok Chung Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia. SPR UPSI diwakili oleh pimpinan dan ahli SPR seramai 17 orang diketuai oleh Presiden SPR UPSI, Saudara Khairul Faiz Mohd Nordin. Turut menyertai ialah Timbalan Presiden, Saudari Saripah Dora Ismail dan Exco Aktiviti Keagamaan, Saudara Nik Thaqif Nik Ibrahim.

Sepanjang konvensyen berjalan, banyak seminar, forum, ceramah dan pembentangan kertas kerja telah berlangsung yang berkisar tentang pengenalan, peranan, harapan, cabaran dan isu-isu semasa rasuah dan intergriti. Antara penceramah dan ahli panel yang terlibat ialah:

Prof. Emeritus Dato' Dr. Abdul Rahman Embong
(Fellow Utama IKMAS UKM)

Prof. Dato. Dr. Mohd Yusof Hj. Othman
(Pengarah Institut Islam Hadhari UKM)

En. Mohd Nasir Mohd Nazri
(Presiden PMUKM)

Dato' Abu Kassim Mohamed
(Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM)

Dato' Hj Zakaria Hj Jaffar
(Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM)

Tuan Haji Mustafa Haji Ali
(Timbalan Presiden Institut Integriti Malaysia)

Dr Ridhuan Tee Abdullah
(Pensyarah Kanan UPNM)

En. Anis Yusal Yusof
(Fellow Utama KITA UKM)

Prof. Dato' Dr. Shamsul Amri Baharuddin
(Pengarah KITA UKM)

Konvensyen ini juga meluluskan enam resolusi yang dibacakan oleh Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UKM semasa majlis perasmian penutup yang disempurnakan oleh YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamad Abdul Razak, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UKM. Turut menyertai konvensyen ini ialah beberapa buah IPTS seperti Management & Science University (MSU) dan Universiti Tenaga Nasional (Uniten).

Semoga Konvensyen Pencegahan Rasuah & Pemerkasaan Integriti Mahasiswa/i 2009 memberikan pemahaman yang mendalam dan diteruskan dengan aplikasi yang berkesan kepada para peserta keseluruhannya dan wakil UPSI khususnya dalam mencegah rasuah ke peringkat minimum dan memperkasakan integriti ke peringkat maksimum.

Sesi ceramah dan pembentangan kertas kerja


Pembentangan oleh penceramah (Prof. Dato' Dr Shamsul Amri Baharuddin, Pengarah KITA UKM)


Pengumuman resolusi daripada konvensyen


Majlis perasmian penutup oleh YBhg. Dato' TNC UKM


Presiden SPR UPSI menerima sijil penyertaan daripada YBhg. Dato' TNC UKM

Justify Full#BERSAMA MAHASISWA MEMBASMI RASUAH#

No comments:

Post a Comment