Apr 3, 2009

FORUM PERDANA 'ITUKAH AKU?' [LAPORAN]


Sebagai pengisian kepada Pesta Konvokesyen UPSI yang diadakan pada bulan Mac yang lalu, pihak SSPR UPSI telah diamanahkan untuk menganjurkan satu slot Forum Perdana Ehwal Islam yang telah berjaya dilaksanakan.

Forum Perdana yang bertajuk 'Itukah Aku?' itu telah berlangsung pada 19 Mac 2009 bermula 9.00 malam bertempat di Padang UPSI. Antara panel yang diundang khas pada malam itu ialah Pemangku Pesuruhjaya SPRM Malaysia Dato Hj. Zakaria Hj Jaffar, Ustaz Harith Fadzilah Hj Abdul Halim Ketua Penolog Pengarah (Dakwah) Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) dan Ustaz Fathul BAri Dato Hj Mat Jahya Yg DiPertua Pertubuhan Kebajikan al-Qalam Negeri Perlis. Manakala Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) UPSI Ustaz Anhar Opir diamanahkan selaku Moderator.

Forum yang berlangsung selama lebih kurang dua jam itu diserikan lagi dengan kehadiran tetamu jemputan iaitu Prof Dato' Dr Aminah Ayob (Naib Canselor UPSI), Prof. Dr Mustamam Abdul Karim (TNC Penyelidikan & Inovasi), En Faizi Othman (Timb. Pendaftar Kanan Jan. HEPA) dan Puan Azah Abdul Latiff (Timb Pendaftar Kanan Akademik).

Forum yang membicarakan tentang rasuah, undang-undang, punca dan kesannya itu berlangsung dengan lancar dengan pembentangan isi dan hujah yang baik lagi menarik dari ketiga-tiga orang panel serta serta kepakaran Moderator mengajukan soalan. Forum tersebut disudahi dengan sesi soal jawab dan penyampaian cenderahati kepada panel dan moderator yang disempurnakan oleh Prof. Dato' Dr Aminah Ayob.

Semoga forum ini dijadikan satu medan penting kepada anjakan paradigma nilai dan sikap integriti ke tahap yang paling maksimum.

"Rasulullah s.a.w melaknat pemberi rasuah, penerima dan pengantara yang menjadi penghubung antara keduanya" [Riwayat Tirmizi]
















No comments:

Post a Comment